Faceţi căutări pe acest blog

Se încarcă...

miercuri, 14 ianuarie 2009

Frigiderul

In aceasta sectiune este descris modul de functionare al frigiderului.
Asa cum am mai specificat, frigiderul este format din:
-Compresor, numit adesea si capsula sau motor;

-Condensator ("gratarul" din spatele frigiderului);

-Vaporizator (cuva din partea superioara din interiorul frigiderului);

-Termostatul (in general acesta se afla in interior, pe peretele din dreapta al frigiderului si se poate identifica printr-o rotita prin care se regleaza intensitatea inghetului creat)

-Cutia termoizolanta (cea ce consta in frigiderul propriuzis);

-Filtrul de umezeala (acesta poate fi vazut in general in partea din stanga jos a frigiderului. In filtru este prinsa prin sudura la un capat o conducta de fier mai groasa si la celalalt capat o conducta foarte subtire de cupru);

-Tava de sub congelator.

Desigur, frigiderul poate sa aiba si alte componente dar cu o importanta minora.

Mod de functionare
La pornire, compresorul incepe sa faca presiune de freon in condensator care urmeaza sa treaca apoi prin filtrul de umezeala si ajunge in capilarul (conducta foarte subtire de cupru) care intra in conducta de diametru mai mare (in mare parte din aluminiu) a vaporizatorului.
In acelasi timp, compresorul trage din vaporizator pe conducta de aluminiu inadita cu o bucata de teava de cupru, creind astfel in vaporizator o presiune scazuta. Freonul intra sub presiune (pulverizat) pe acel capilar foarte subtire si este tras si astfel destins in toata reteaua vaporizatorului.
Observam ca condensatorul din spatele frigiderului este fierbinte in timpul functionari. Aici este cedata caldura spre exterior. Numerotam curbele pe care conducta condensatorului le ia de la 1 la n de (la dreapta la stanga cum privim frigiderul din spate) unde n este numarul total de curburi (in general 4).
Punand mana pe aceste curburi observam ca cea cu numarul 1 este cea mai fierbinte iar cea cu numarul n este calaie sau chiar rece.
Punand mana pe conducta de aluminiu a vaporizatorului care intra in interiorul frigiderului trebuie sa simtim o temperatura scazuta.
Observam ca acel capilar pe care se duce freonul in vaporizator trece prin conducta mare a vaporizatorului care este rece. Astfel se explica faptul ca freonul nu intoarce caldura in interior chiar daca in condensator acesta are o temperatura foarte ridicata.
La atingerea unor anumite praguri de temperatura motorul sau compresorul este oprit prin comanda termostatului. In acest timp de repaus, presiunea din reteaua de conducte se egalizeaza. Termostatul este situat in general in interiorul frigiderului. Pragurile de temperatura la care acesta actioneaza pot fi alterate prin modificarea pozitiei rotitei.
Avem un gradaj numerotat astfel:
0: dezghetare;
1: inghet slab;
..............
10: inghet foarte puternic (nu este recomandat)
La nivelul 10 sau max (depinde de frigider cum este marcat) este posibil ca frigiderul sa nu se mai opreasca insa acest lucru depinde de temperatura de afara.
La termostat vine un cablu cu 3 (sau mai multe) fire prin care se transmite comanda catre compresor.
De la termostat pleaca o ansa (o conducta) care este prinsa pe exteriorul vaporizatorului. Aceasta are rolul de a "detecta" temperatura la contactul cu vaporizatorul.


3 comentarii:

  1. Acest comentariu a fost eliminat de administratorul blogului.

    RăspundeţiȘtergere
  2. Salt! Am o combina frigorifica Whirpool cu 2 motoare si congeletorul a decis sa nu mai functioneze.Conductele in spirala di congelator nu sunt reci, motorul este cald-fierbinte, termostatul se aude declansand cand il pornesc. Ce ar putea fi?

    RăspundeţiȘtergere